Από το www.mednutrition.gr
Τα ΜΜΕ συνέχεια αναφέρουν, εκπαιδεύουν, παρερμηνεύουν και ενημερώνουν τον κόσμο σχετικά με θέματα στον τομέα της διατροφής. Πού βρίσκουμε αντιοξειδωτικά συστατικά, γιατί είναι καλό να καταναλώνουμε ω-3 λιπαρά οξέα, με ποιον τρόπο θα χάσουμε κιλά, τι κάνει κακό εάν πάσχουμε από διαβήτη και άλλα πολλά θέματα ανακυκλώνονται εκατοντάδες φορές σε εκπομπές στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο ή αναγράφονται σε εφημερίδες και περιοδικά. Η γνώση μαζική, προσπαθώντας να ενημερώσει και να προσεγγίσει όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Παρ’ όλα αυτά, είναι θλιβερό αυτό που παρατηρούμαι σε μελέτες: Τα παιδιά στερούνται βασικών γνώσεων διατροφής, αναφέρουν οι επιστήμονες, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Για ποιον λόγο όμως αυτό είναι κακό; Διότι το σήμερα καθορίζει το αυριανό ιατρικό τους προφίλ. Σήμερα, σχηματίζουν τις αυριανές τους συνήθειες.
Δείτε τα παρακάτω στατιστικά στοιχεία από σχολιαρόπαιδα της Αγγλίας:
– 1 στα 3 παιδιά στην Αγγλία πιστεύουν πως το τυρί προέρχεται από τα φυτά.
– 1 στα 4 παιδιά πιστεύουν πως οι κροκέτες ψαριού παρασκευάζονται από κοτόπουλο ή χοιρινό κρέας.
– 1 στα 10 γυμνασιόπαιδα πιστεύουν πως η ντομάτα αναπτύσσεται κάτω από το έδαφος.
– 1 στα 3 παιδιά ηλικίας 5-8 χρονών πιστεύουν πως τα μακαρόνια περιέχουν κρέας.
– 19% των παιδιών δεν ξέρουν πως οι πατάτες μεγαλώνουν κάτω από το έδαφος.
– Μόνο το 8% των παιδιών καταναλώνουν πρόγευμα
– Μόνο 17% των παιδιών τρώνε ψάρι 2 φορές την εβδομάδα
– 2 στα 5 γυμνασιόπαιδα δεν γνωρίζουν πως τα κομμένα ή τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά είναι ωφέλιμα για την υγεία μας
Αφού μελετήθηκαν τα παραπάνω δεδομένα, σχηματίστηκαν ομάδες ερευνητών, ώστε να δουν κατά πόσο η εκπαίδευση των παιδιών θα έχει αντίκτυπο στις διατροφικές τους συνήθειες. Έτσι, τους έμαθαν πως είναι απαραίτητη η κατανάλωση 5 φρούτων και λαχανικών την ημέρα (5 a day) για να έχουμε γερό οργανισμό και πως το πρόγευμα προσδίδει πολλά οφέλη για την υγεία μας. Τα αποτελέσματα ήταν τα εξής:
– 88% των γυμνασιόπαιδων και 77% των πιο μικρών παιδιών αντιλήφθηκαν πως το «5 a day» είναι σημαντικό, αλλά παρ’ όλα αυτά σχεδόν το 90% δεν το τήρησε μετά από μια εβδομάδα.
– Το ποσοστό αυτών που κατανάλωναν πρόγευμα μετά την εκπαίδευση τριπλασιάστηκε.
Αντιλαμβανόμαστε πως το έδαφος είναι εύφορο και τα παιδιά μπορούν να απορροφήσουν ένα κομμάτι από τη γνώση μας. Να την κάνουν μέρος της καθημερινότητας τους και να βοηθήσουν τον οργανισμό τους. Αυτό που χρειάζεται είναι πολιτικές εκπαίδευσης και στρατηγικές ενημέρωσης πιο προσιτές για αυτήν την ηλικία.
Να εμπλουτιστεί το σχολικό πρόγραμμα με θέματα διατροφής, να προβάλλονται παιδικά προγράμματα που βοηθούν στην κατανόηση της αξίας των τροφίμων, να εκπαιδευτούν οι γονείς για το πώς να ενημερώνουν τα παιδιά τους.
Όλα αυτά και άλλα πολλά χρειάζονται συλλογική σκέψη και προσπάθεια. Χρειάζονται τους ερευνητές, το κράτος, το σχολείο, τους γονείς, τα παιδιά, εμένα και εσένα. Ας προσπαθήσουμε να αντιληφθούμε πως το υγιεινό διατροφικό μας πλάνο σε παιδική ηλικία αποτελεί ασπίδα από μελλοντικές ασθένειες.