Η πολιτική υγείας στην Ελλάδα, εναρμονιζόμενη με τις στρατηγικές του ΠΟΥ και της Ε.Ε., έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει και αυτή σε μία στρατηγική με στόχο την πρόληψη ή και εξάλειψη των HPV-σχετιζόμενων νοσημάτων, ξεκινώντας από τον ΚΤΜ.
Έχει υπολογισθεί, μάλιστα, ότι εάν η Ελλάδα επιτύχει τους στόχους του ΠΟΥ έως το 2030, είναι πιθανή η εξάλειψη του ΚΤΜ περί το 2047. Προς τον σκοπό αυτό, με πρωτοβουλία της Ελληνικής HPV Εταιρείας, 131 Επιστημονικοί και Επαγγελματικοί Φορείς, Ιδρύματα, Ενώσεις Ασθενών και Σύλλογοι Καρκινοπαθών από όλη σχεδόν την Ελλάδα, απηύθυναν ΑΙΤΗΜΑ (2022) και ΕΚΚΛΗΣΗ (2023) προς την Ελληνική Πολιτεία, όπως προβεί στις επιβεβλημένες ενέργειες, έτσι ώστε να επιτευχθούν και στην Ελλάδα το συντομότερο οι στόχοι της Παγκόσμιας Στρατηγικής του ΠΟΥ και της ΕΕ για το 2030.8 Επιπλέον πρωτοβουλίες της Ελλ. HPV Εταιρείας, με συμμετοχή του Υπουργείου Υγείας και της Βουλής, όπως η εκδήλωση για την 3ετή επέτειο από την έναρξη της Παγκόσμιας Στρατηγικής του ΠΟΥ για την εξάλειψη του ΚΤΜ (16.11.23), καθώς και η Συζήτηση στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής για το ίδιο θέμα (31.01.24), συνέβαλαν περαιτέρω στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση προς τον ίδιο σκοπό.
Το 2020, είχε ήδη ψηφισθεί ο Ν. 4675 για ένα 5ετές Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία, στο οποίο είχε ενταχθεί και το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης «Σπύρος Δοξιάδης», που περιλαμβάνει προγράμματα πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης (Ν. 4675 Κεφ. Β, Άρθρο 4,1).
Η Ελληνική HPV εταιρεία για μια ακόμη φορά, παρακολουθώντας τις εξελίξεις, δηλώνει τις θέσεις της:
1.Είναι πολύ θετική η δωρεάν εφαρμογή του HPV-εμβολιασμού σε κορίτσια και αγόρια >9 ετών στην Ελλάδα. Αναγκαία η επέκταση της δωρεάν χορήγησης σε ενήλικες <26 ετών και η επέκταση της ένδειξης εμβολιασμού – χωρίς αποζημίωση – και σε ενήλικες <45 ετών.
2.Η εμβολιαστική κάλυψη μέχρι σήμερα είναι χαμηλή και αρκετά μακριά από τον επιδιωκόμενο στόχο του ΠΟΥ και της ΕΕ να έχει εμβολιαστεί μέχρι το 2030 το 90% των κοριτσιών <15 ετών.
3.Αναγκαία η λήψη μέριμνας εκ μέρους της Πολιτείας για την υποχρεωτική, κατά τον εμβολιασμό, ηλεκτρονική συμπλήρωση του Μητρώου Εμβολιασμών και του Ηλεκτρονικού Βιβλιαρίου Υγείας Παιδιού.
4.Αναγκαία η επίσημη, εκ μέρους της Πολιτείας, σωστή ενημέρωση του ευρέος κοινού και ιδιαίτερα των γονέων και των εφήβων για την σημασία και τα πολλαπλά οφέλη του HPV εμβολιασμού, με στοχευμένες προσπάθειες επικοινωνίας και προβολής για την προώθησή του.
5.Αναγκαία η πλήρης συμμόρφωση προς τις πρόσφατες συστάσεις της ΕΕ για την επίτευξη του στόχου του ΠΟΥ και της ΕΕ, να έχει εμβολιαστεί μέχρι το 2030 το 90% των κοριτσιών ηλικίας
6. Είναι πολύ θετική η επιδίωξη εφαρμογής ενός λεγόμενου Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου για καρκίνο τραχήλου μήτρας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και μάλιστα με ψηφιακή υποστήριξη.
7.Το αναφερόμενο ως Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου είναι μόνο μια ΔΡΑΣΗ Δημόσιας Υγείας, με περιορισμένη διάρκεια και περιορισμένη χρηματοδότηση.
8. Στο πλαίσιο αυτής της Δράσης, είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί μέχρι το 2030 ο επιδιωκόμενος στόχος του ΠΟΥ και της ΕΕ να συμμετάσχει σε προσυμπτωματικό έλεγχο μέχρι το 2030 το 70-90% των επιλέξιμων γυναικών.
9. Λόγω της συνεχώς αυξανόμενης εμβολιαστικής κάλυψης, δεν φαίνεται να πληρούνται πλέον τα κριτήρια για ένδειξη εφαρμογής ενός Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου για καρκίνο τραχήλου μήτρας σε νέες γυναίκες (τουλάχιστον <25 ετών).
10. Σε ένα μελλοντικό πλήρες Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου για καρκίνο τραχήλου μήτρας είναι σκόπιμο να ενσωματωθεί η αποδεκτή από τον ΠΟΥ και την ΕΕ μέθοδος της αυτοδειγματοληψίας (self-sampling) για την διενέργεια HPV DNA testing
11. Δεν πρέπει να αποκλειστούν οι Μαίες από την δυνατότητα λήψης των κολποτραχηλικών επιχρισμάτων από τις γυναίκες για διενέργεια Pap test ή HPV DNA test.
12. Η εφαρμογή της αυτοδειγματοληψίας (self-sampling) για τις γυναίκες που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές είναι μάλλον πιο αποτελεσματική, αποδεκτή και φθηνή σε σύγκριση με την αποστολή των Κινητών Μονάδων Υγείας.
13. Δεν είναι σαφής ο ρόλος (αν υπάρχει) της κάθε ΥΠΕ ως δημόσιου φορέα, υπευθύνου για όλες τις μικρές ή μεγάλες δημόσιες Μονάδες Φροντίδας Υγείας, όσον αφορά στην κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού της κάθε περιφέρειας μέσω συμμετοχής στη Δράση
14..Δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες, όσον αφορά στις υποχρεωτικές συνθήκες κατά την μεταφορά των δειγμάτων από την Μονάδα Φροντίδας Υγείας, όπου έγινε η λήψη, έως το Εργαστήριο, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η κατάσταση και η ποιότητα του προς εξέταση υλικού.
15. Είναι πολύ θετικό ότι όλες οι διενεργούμενες πράξεις στο πλαίσιο της Δράσης είναι δωρεάν για τις γυναίκες. Είναι επίσης θετικό το ότι ο αριθμός των Μοριακών Εργαστηρίων για όλη τη χώρα διατηρήθηκε σχετικά μικρός και ότι επιλέχθηκαν προδιαγραφές για HPV DNA tests εγκεκριμένα από διεθνείς οργανισμούς (ορισμένες όχι πλήρως δικαιολογημένες).
16. Η έλλειψη πλήρους και λεπτομερούς ενημέρωσης των Επαγγελματιών Υγείας από την Πολιτεία και η σύγχυση ως προς τις προδιαγραφές, τις αρμοδιότητες εκτέλεσης ιατρικών πράξεων και τις οικονομικές διευθετήσεις, ευθύνονται για την μικρή, μέχρι σήμερα, ανταπόκριση των Επαγγελματιών Υγείας στην Πρόσκληση της Δράσης.
17. Προτείνεται η σύσταση ενός Συντονιστικού Οργάνου/Φορέα για την πληρέστερη εποπτεία, συντονισμό, παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων των Προγραμμάτων HPV-εμβολιασμού και Προσυμπτωματικού Ελέγχου για την εξάλειψη του καρκίνου τραχήλου μήτρας.
18. Απαιτείται η ανάπτυξη σύγχρονων δημόσιων Ογκολογικών Κέντρων που να καλύπτουν τις ανάγκες για ολοκληρωμένη θεραπευτική αντιμετώπιση και ανακουφιστική φροντίδα των γυναικών με καρκίνο τραχήλου μήτρας σε όλη την επικράτεια.
Διαβάστε όλο το ΚΕΙΜΕΝΟ ΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ HPV ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ_mf της Ελληνικής HPV Εταιρείας