Γράφει ο Παναγιώτης Καλαλές
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Μ.Α. Κλινικής Ψυχολογίας
Εκτός από το να προσφέρει τα προς το ζην, η επαγγελματική μας ενασχόληση είναι ένα σημείο αναφοράς στη ζωή μας. Η κοινωνικότητα, η αλλαγή περιβάλλοντος, ακόμα και η δέσμευση των πνευματικών μας αποθεμάτων κατά τη διάρκεια της εργασίας μας, μπορούν να επιδράσουν θετικά στο πώς αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση. Το σχολείο είναι κάτι αντίστοιχο για τα παιδιά.
Για τα περισσότερα παιδιά, το σχολείο είναι περισσότερα από ένα κέντρο μάθησης. Όταν ένα παιδί πρέπει να μείνει μακριά από το σχολείο λόγω ασθένειας, είναι πιθανό να αντιμετωπίσει προβλήματα κατάθλιψης, άγχους, χαμηλής αυτοεκτίμησης και έλλειψης ενδιαφέροντος. Η κοινωνική απομόνωση και η αλλαγή συχνά τρομάζουν τα παιδιά και αυτό μπορεί να επιβραδύνει τη διαδικασία της ίασης ή να δημιουργήσει ψυχολογικά προβλήματα.
Από την άλλη, πολλοί γονείς φοβούνται ότι το σχολείο είναι επικίνδυνο για ένα παιδί που μόλις ξεπέρασε ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας. Φοβούνται ότι η επαναπροσαρμογή στο σχολείο και την κοινωνικότητα θα είναι δύσκολη. Φοβούνται πως το παιδί μπορεί να αρρωστήσει λόγω της αδυνατισμένης του κατάστασης ή ότι τα άλλα παιδιά θα το απομονώσουν ή ακόμα και θα το κοροϊδέψουν λόγω της ασθένειάς του.
Είναι σημαντικό το παιδί να επιστρέψει στο σχολείο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα μετά την ασθένειά του. Ανάλογα με την προσωπικότητα του παιδιού, η επιστροφή στο σχολείο μπορεί να είναι ανακούφιση ή και πρόκληση για το παιδί αλλά, πάνω από όλα, δείχνει ότι υπάρχει μέλλον και πως όλα θα πάνε καλά. Όφελος έχουν και οι γονείς από την επιστροφή του παιδιού στο σχολείο, καθώς η επιστροφή στη φυσιολογικότητα θα δώσει και σε αυτούς τη δυνατότητα να εξετάσουν ξανά τις δικές τους ανάγκες. Μελέτες δείχνουν, επίσης, ότι τα αδέρφια των παιδιών με καρκίνο έχουν πολλά και διαφορετικά ψυχολογικά οφέλη από την επιστροφή των ασθενών αδερφών τους στο σχολείο.
Είναι επίσης πολύ σημαντικό το σχολείο να είναι ενήμερο για την κατάσταση της υγείας του παιδιού, τόσο κατά την απομάκρυνσή του για λόγους θεραπείας όσο και κατά την επιστροφή του. Αυτό θα βοηθήσει το προσωπικό να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες του παιδιού και να του παρέχει τις πιθανές ειδικές συνθήκες που θα χρειαστούν, τόσο κοινωνικά όσο και ακαδημαϊκά.
Είναι πιθανό το παιδί σας να παρουσιάσει αβεβαιότητα για το αν θέλει να επιστρέψει στο σχολείο. Αυτό συνήθως σημαίνει ότι φοβάται την επαναπροσαρμογή. Η κούραση και οι σωματικές αλλαγές λόγω της θεραπείας (π.χ. απώλεια μαλλιών ή σημάδια από εγχείρηση) μπορούν να δημιουργήσουν στο παιδί φόβο στοχοποίησης λόγω διαφορετικότητας. Η απώλεια μαθημάτων και η κοινωνική απομάκρυνση λόγω της θεραπείας μπορούν, επίσης, να δημιουργήσουν άγχος και φόβο στο παιδί σας. Συζητήστε μαζί του και, μαζί με τον ιατρό ή τον ειδικό ψυχικής υγείας σας, μπορείτε πιο εύκολα να βρείτε τον ιδανικό τρόπο επανένταξης του παιδιού σας στην καθημερινότητα.